noscript image
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

„Choreografia - malowanie żywym ciałem” - wywiad z T. Gołębiowskim - KSA

„Choreografia to malowanie żywym ciałem człowieka w czasie i przestrzeni” – twierdzi wybitny kompozytor ruchu, Tomasz Gołębiowski. Krakowskie Szkoły Artystyczne zapraszają wszystkich zainteresowanych tą dziedziną sztuki do zgłębienia tej definicji podczas zajęć na nowej specjalizacji choreograficzno-tanecznej w Szkole Aktorskiej SPOT.

http://www.groteska.pl/UserFiles/Image/pojedynczefotydotekstow/spot.jpgaktorzy szkoły aktorskiej SPOT na próbie tanecznej

Podczas spektaklu w teatrze, seansu w kinie, czy programu w telewizji stajemy się widzami przedstawień, w których ruch sceniczny odgrywa bardzo istotną rolę. Jesteśmy jednak świadomi, że to, co odbywa się przed naszymi oczami, jest jedynie efektem końcowym pewnego długotrwałego procesu, który rozpoczyna się najczęściej w głowie kompozytora ruchu, choreografa. Sztuka, którą się on zajmuje, pozostaje dla zwykłego obserwatora pewną tajemnicą, gdyż widzi on tylko to, co dzieje się na scenie. A choreografia według Tomasza Gołębiowskiego „jest intersztuką, w której twórca dla osiągnięcia rezultatów musi korelować wiele dyscyplin artystycznych, między innymi muzykę, plastykę, zasady kompozycji przestrzennej, kostiumu, użycie rekwizytów oraz wiedzy z zakresu wyczynu fizycznego, związanego z przygotowaniem sportowym z kilku dyscyplin, anatomii i metod treningowych. Twórca musi mieć znajomość i wiedzę z zakresu skodyfikowanych form tańców klasycznych i współczesnych, pantomimy, tańców ludowych i towarzyskich”.

Krakowskie Szkoły Artystyczne postanowiły umożliwić wszystkim pasjonatom tańca i choreografii odkrywanie tych tajemnic i naukę, otwierając od października w trybie zaocznym nową specjalizację choreograficzno-taneczną. Autorem programu jest Tomasz Gołębiowski, wybitny choreograf, wykładowca SPOT-u, laureat Grand Prix na Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym. Na swoim koncie ma współpracę z wieloma polskimi i zagranicznymi choreografami, między innymi Feliksem Parnellem, Henrykiem Tomaszewskim, Conradem Drzewieckim, Kurtem Jooss czy Flemmingiem Flindtem. Tomasz Gołębiowski w zakresie reżyserii teatralnej i filmowej współpracował z Andrzejem Wajdą, Jerzym Jarockim i Jerzym Grotowskim, w zakresie muzyki z Kazimierzem Serockim, Krzysztofem Pendereckim i Zygmuntem Koniecznym, a w zakresie scenografii i kostiumów z Kazimierzem Wiśniakiem, Anną Sekułą czy Krzysztofem Pankiewiczem. – Kontakt, jaki miałem z tymi ludźmi, pozwala mi w sposób profesjonalny przekazywać wiedzę. Są to nazwiska, które wiele znaczą na świecie – twierdzi Tomasz Gołębiowski.

Czego zainteresowani choreografią mogą oczekiwać od zajęć w Krakowskich Szkołach Artystycznych? – Nauka na nowej specjalizacji ma pozwolić słuchaczom w przyszłości w pełni profesjonalnie realizować swoje pomysły choreograficzne. Studenci nauczą się rozpoznawać wszystkie formy techniczno-taneczne od okresu renesansu po czasy jak najbardziej współczesne – Tomasz Gołębiowski.

W programie specjalizacji znalazły się takie bloki przedmiotowe jak analiza muzyczna i rytmika, zasady powstawania kompozycji choreograficznej, tańca klasycznego (taniec historyczny, balet klasyczny), tańców narodowych, charakterystycznych i ludowych oraz tańca nowoczesnego, w tym musicalowego, rewiowego i estradowego. W programie znajdą się również zajęcia z historii tańca oraz gry aktorskiej w interpretacji tańca . Ponadto przyszli choreografowie uczyć się będą praktyki scenicznej i umiejętności pracy nad videoclipem choreograficznym.

Do osób o jakich predyspozycjach kierowana jest więc oferta nowej specjalizacji Szkoły Aktorskiej SPOT? – Do ludzi zdolnych, którzy zajmują się choreografią również amatorsko, czy półprofesjonalnie, którzy w jakiś sposób starają się zaistnieć na rynku choreograficzno-tanecznym – uważa Tomasz Gołębiowski. – Tacy ludzie powinni przede wszystkim posiadać wyobraźnię plastyczną, ponieważ taniec to malowanie w czasie i przestrzeni. Przyszli słuchacze naszych studiów nie muszą znać się na choreografii, ale ważne, by czuli w sobie powołanie, bo choreografia to malowanie żywym ciałem człowieka.

Każdy, kto do tej pory komponował ruch sceniczny w sposób amatorski, kto zawsze chciał pokazać swoje pomysły choreograficzne innym, ma teraz szansę nauczyć się tego w pełni profesjonalnie pod okiem doskonałych fachowców.

Autor: Natalia Lasoń